Nederlanders en Fairtrade 2013

Ter gelegenheid van de jaarlijkse World Fair Trade Day op 10 mei 2014 brengt NCDO ook dit jaar weer een onderzoeksrapport uit over Nederlanders en Fairtrade. 

Het kopen van fairtrade levensmiddelen kan gezien worden als een uiting van betrokkenheid bij de wereld en bij internationale samenwerking en daarmee als één van de manieren om je als mondiaal burger te gedragen. NCDO onderzoekt daarom sinds 2007 jaarlijks het aankoopgedrag van fairtrade levensmiddelen in Nederland, op basis van gegevens van marktonderzoeksbureau GfK. 

Dit rapport beschrijft het daadwerkelijke fairtrade aankoopgedrag van Nederlanders in 2013, de achtergronden van de kopers en trends daarin. Hoeveel huishoudens in Nederland kochten in 2013 fairtrade levensmiddelen? Welke fairtrade levensmiddelen werden gekocht? Wie kopen fairtrade levensmiddelen? En waar worden fairtrade levensmiddelen gekocht? Dit rapport geeft antwoord op deze vragen aan de hand van het aankoopgedrag van in totaal 6.000 Nederlandse huishoudens uit het consumentenpanel van GfK. Zij scanden een jaar lang hun boodschappen, waardoor te zien is wie, wanneer, waar, welke fairtrade levensmiddelen kocht.

  • 59% van de huishoudens in Nederland koopt weleens fairtrade levensmiddelen. 
  • Fairtrade kopers kopen steeds vaker fairtrade, vooral chocola.
  • Chocola is het populairste fairtrade product; 30% van de huishoudens koopt weleens fairtrade chocola. 
  • Singles en gepensioneerden kopen relatief vaak fairtrade levensmiddelen.
  • Jongeren (<30) en ouderen (65+) kopen relatief vaak fairtrade levensmiddelen.
  • Huishoudens in de Randstad kopen relatief vaak fairtrade levensmiddelen.
  • Een steeds groter deel van de fairtrade omzet wordt bij supermarkten behaald, in 2013 93%.