Winnaars Partnership Verkiezing

Op 21 november 2012 vond de finale van De Partnership Verkiezing plaats op Nyenrode Business Universiteit. Tweeëntwintig cases waren er ingediend van 60 toonaangevende organisaties om te strijden voor de Business Development Award (prijs voor een nieuw partnership) en de Best Partner Award (prijs voor een bestaand partnership). Young Professionals en managers uit het bedrijfsleven hebben meegedaan met hun idee voor een investering in een ontwikkelingsland. Na de lancering in juli door Staatssecretaris Ben Knapen van Buitenlandse Zaken hebben deelnemers maandenlang gewerkt aan hun business cases. Via meer dan 5.000 online publieksstemmen en een jurybeoordeling werden de beste cases gekozen.
 
Ontwikkelingslanden als zakelijke kans: ‘Don’t donate, but invest and collaborate!’
Tijdens de finale gaf Christiaan Rebergen (Plaatsvervangend Directeur Generaal Internationale Samenwerking bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken) inzicht in de toekomst van Ontwikkelingssamenwerking, waarbij bedrijven een belangrijke rol spelen: ‘Er is veel debat over die 0,7 procent van het BNP. Ja, dat is een internationale afspraak, maar als je goed samenwerkt is dat geld niet zo van belang. Er zijn andere, modernere manieren van werken waarbij de overheid steeds minder een financier wordt, en steeds meer een bemiddelaar’.  

Initiatiefnemer van De Partnership Verkiezing Chantal Inen (Behold) sluit hierbij aan:
‘Het is noodzaak dat het bedrijfsleven, non-profit en de overheid de handen ineen slaan om problemen in ontwikkelingslanden aan te pakken. Hoe? Door niet te denken in problemen, maar in business kansen. Young Professionals willen commerciële én maatschappelijke impact creëren vanuit hun bedrijf. Dit is precies waar De Partnership Verkiezing op inspringt.
 
Business Development Award
De Business Development Award is gewonnen door FrieslandCampina en Agriterra met een project om voedselverspilling (melk) in Kenia tegen te gaan door middel van microfranchising. Zo worden lokale boeren bijgeschoold op het gebied van kwaliteitsborging en duurzaamheid, worden coöperaties ondersteund en worden distributiekanalen opgezet. Uiteindelijk wil men dankzij het businessmodel twee glazen melk per week voor iedere Keniaan ‘winnen’. Deze case ontving de prijs uit handen van jurylid Rob van Tulder, directeur van het Partnerships Resource Centre. Zij ontvangen 5.000 euro start-up kapitaal, 20.000 euro mediabudget van NUzakelijk, en een adviesgesprek met de initiatiefnemers.
 
Best Partner Award
De Best Partner Award ging naar een kleinschaliger project: een samenwerking van PostNL KaartWereld en social entreprise FairMail. FairMail heeft als doel het doorbreken van de cirkel van armoede waarin kansarme jongeren zitten als gevolg van kinderarbeid. Dit doel bereiken ze in Peru, India en Marokko door jongeren te trainen in fotografie en hun beelden te verkopen. Elke jongere verdient 50 procent van de winst die FairMail maakt met de verkoop van zijn of haar foto’s om het eigen onderwijs te financieren. Middels de samenwerking met PostNL KaartWereld kunnen bezoekers online zélf een FairMail foto uitkiezen en hiermee een eigen wenskaart ontwerpen en schrijven. FairMail is sinds 2006 een winstgevende onderneming die inmiddels meer dan 2 miljoen wenskaarten heeft verkocht in 14 landen. Hiermee is lokaal meer dan 225.000 euro verdiend door foto’s te maken van de lokale schoonheid die de gratis hulpbron is waarmee de jongeren hun toekomst kunnen verbeteren. Deze case ontving de prijs uit handen van jurylid Frans van den Boom, directeur van NCDO en mede-partner van De Partnership Verkiezing. Zij ontvangen 20.000 euro mediabudget van NUzakelijk, de NCDO Partnership Brokers Training t.w.v. 3.200 euro en een adviesgesprek met de initiatiefnemers.
 
Initiatiefnemers
De Partnership Verkiezing is een initiatief van Social Enterprise Behold, NUzakelijk.nl, het Ministerie van Buitenlandse zaken, NCDO en (Young Professional) Partners.