OneWorld Water Battle maakt kraanwater sexy

Veel Nederlanders voelen zich niet geremd om te vragen naar kraanwater in de horeca (62%). Betalen voor kraanwater in café of restaurant is voor 68% van de Nederlanders wel een probleem; als een glas kraanwater 50 eurocent kost, is dat voor veel Nederlanders teveel gevraagd. Dit blijkt uit een studie onder ruim 1.200 volwassen Nederlanders door NCDO Onderzoek in opdracht van OneWorld. In de OneWorld Water Battle strijden teams onder meer voor de beste publieksactie om Nederlanders stil te laten staan bij het doodgewone, maar zo waardevolle goedje kraanwater. Team Kraanvogel richt de aandacht op de vanzelfsprekendheid van het eersteklas water dat hier altijd uit de kraan komt. Team Helder verklaart de liefde aan dit ‘grootste geheim van Nederland’. De actie van het winnende team wordt in 2015 als publieksactie uitgevoerd.

Nederlands kraanwater is het beste water ter wereld en toch dronken Nederlanders vorig jaar meer verpakt water dan ooit tevoren. Gebotteld water is ruim 1.000 keer duurder dan kraanwater en wordt minder streng gecontroleerd dan Nederlands kraanwater. Bovendien zorgt de productie, verpakking en het transport van verpakt drinkwater voor 500 keer meer CO2- uitstoot dan voor dezelfde hoeveelheid kraanwater - de olie (0,25 liter voor 1 liter bronwater) en de plastic soep in de oceanen niet meegerekend. Kraanwater wordt in de landen om ons heen steeds vaker handelswaar en vorig weekeinde gingen Ierse burgers nog massaal de straat op om te protesteren tegen de privatisering van hun kraanwater.

Dankjewel voor het grootste geheim van Nederland
De strijdende teams in de OneWorld Water Battle willen dat kraanwater een toegankelijk recht blijft voor iedereen, en ook nog eens een sexy product om te drinken.
Tijdens een avondvullend publieksprogramma, op donderdag 11 december in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam, kiest een jury (met o.a. Kassa Groen, WNF, Vitens) de winnende ideeën voor publiekscampagnes voor water die in 2015 worden uitgevoerd. Aanmelden voor de finale en stemmen op de publieksfavoriet kan nog op Oneworld.nl/water/battle. Iedereen die stemt maakt kans op een regenton, (kraan)waterkaraf of abonnement op de kledingbibliotheek.

Water in risicotop drie
Of het nu gaat om waterschaarste, overstromingen of vervuiling, water is wereldwijd één van de grootste uitdagingen van deze tijd: sociaal, politiek en economisch. Water staat in de risicotop 3 bij bedrijven volgens het World Economic Forum. Van frisdrank- tot auto-industrie: een ruime helft van de grote bedrijven geeft aan last te hebben van te veel, te weinig of te vies water in hun productieproces.