Doe mee met OneWorld

OneWorld Magazine van gratis naar betaald
En: OneWorld verhuist naar Pakhuis de Zwijger in Amsterdam

Het maandblad over duurzaamheid en mondiale verbondenheid OneWorld gaat op eigen benen staan. Het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking bouwt namelijk zijn steun aan de uitgave af. OneWorld magazine, met een oplage van 120.000 exemplaren, gaat een groter deel van zijn inkomsten uit andere bronnen halen. “Het is een lang gekoesterde wens van de redactie om losser te raken van overheidssubsidie. De financiële steun waarderen we enorm, maar we weten ook dat er een grote groep lezers is die het blad een warm hart toedraagt en daar graag een bedragje voor wil betalen. Dan maken we het meer samen met de lezer en dat past bij ons”, zegt hoofdredacteur Hans Ariëns.

OneWorld is een controlled circulation uitgave en daarom nog bij veel potentiële lezers onbekend. Het richt zich op lezers die zich aangesproken voelen door een duurzame levensstijl en die geïnteresseerd zijn in andere delen van de wereld. Naast de online vacaturebank heeft de website OneWorld.nl ook themakanalen: Love, Water, Food, Toekomstdenkers, Business, Research en Crisis. Een belangrijk speerpunt van OneWorld is onderzoeksjournalistiek, onder meer naar migratiestromen, belastingontwijking en kindermisbruik. Sanne Terlingen, prijswinnend (onder andere Tegel Publieksprijs en Loep Aanmoedingsprijs) onderzoeksjournaliste bij OneWorld: “Door toenemende mondialisering zijn misstanden steeds vaker grensoverschrijdend. Neem bijvoorbeeld cocaïnehandel. De nieuwste route loopt via Zuid-Amerika en West-Afrika naar Europa. Bij OneWorld brengen we al die internationale puzzelstukjes bij elkaar.”

Teun Gautier, oud-uitgever van De Groene Amsterdammer, hielp mee om de transitie naar een betaalde oplage te ontwerpen: “Je kunt dit niet met veel bladen doen maar OneWorld is de enige speler in de groeiende markt van duurzaamheid en wereldburgerschap met een enorme waardering onder de lezers én een enorme oplage. Daarmee kunnen we met een zeer beperkte en vrijwillige bijdrage al snel een aanzienlijke omzet maken.” Ariëns en Gautier kozen er voor om niet naar een traditioneel abonnementenmodel over te stappen. Ariëns: “Dat is te rigide en sluit eigenlijk nooit aan op de individuele wensen van lezers. Daarom starten we met een model van een vrijwillige bijdrage, men kan zelf kiezen of en wat men bijdraagt. In de loop van volgend jaar komen er features waarvoor sommigen misschien iets meer willen bijdragen, zoals een OneWorld fonds en OneWorld Action - waarmee mensen acties kunnen starten en promoten. We hebben al 170 bedrijven en organisaties waarmee we samenwerken en die OneWorld steunen”. OneWorld lezers kunnen terecht op de speciale actiepagina www.oneworld.nl/ikdoemee.

OneWorld verhuist in december uit het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) naar cultureel debat- en eventcentrum Pakhuis de Zwijger, waarmee OneWorld ook mee gaat samenwerken.