Albert Heijn en ICCO winnen prijs

Albert Heijn wint ‘Best New Corporate Partnership Award 2013’

Tijdens De Partnership Verkiezing hebben Albert Heijn en ICCO donderdag 28 november beslag gelegd op de Best New Corporate Partnership Award. Interface en ZSL gingen naar huis met de prijs voor Best Existing Partnership Award. Het evenement vond plaats in De Rode Hoed in Amsterdam en werd georganiseerd door The Punchy Pack, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, NCDO en FMO. De competitie daagt jonge professionals uit door middel van partnerships een businessplan in een ontwikkelingsland op te zetten.

Juryvoorzitter Jeroen Roodenburg, Ambassadeur Private Sector & Ontwikkelingssamenwerking bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, en Arie de Ruijter, directeur NCDO maakten donderdag 28 november de award winnaars bekend van De Partnership Verkiezing 2013. De afgelopen maanden hebben de deelnemers business cases uitgewerkt samen met hun (top)managers. De animo om deel te nemen was hoog dit jaar en over alle categorieën werden 22 cases ingediend.

Albert Heijn & ICCO
In de categorie nieuwe corporate partnerships vond de vijfkoppige jury het voorstel van Albert Heijn en ICCO uiteindelijk het best. De samenwerking heeft als doel kleine avocadoboeren uit het noorden van Zuid-Afrika aan te sluiten op de productieketen van Albert Heijn. ''In die regio worden avocado’s vroeg gekweekt, waardoor we het seizoen kunnen vervroegen en meer avocado’s uit Zuid-Afrika kunnen halen'', aldus Jutta van Rheenen van Albert Heijn.

Avocado's
De kleine boeren worden in samenwerking met ICCO lokaal opgeleid en tot een sterke organisatie gesmeed. Partner Westfalia stelt haar technische kennis beschikbaar, zodat de verzorging van bomen en de irrigatie geoptimaliseerd kan worden. Van Rheenen: ''We willen de keten graag verduurzamen. De boeren staan op die manier sterker in hun rol van leverancier''. Juryvoorzitter Jeroen Roodenburg roemde het plan vanwege de daadwerkelijke integratie van duurzaamheid in het businessmodel. ''Met dit voorstel worden producten duurzamer geteeld. Het verandert de hele keten.'' De prijs bestond uit een startkapitaal van 2500 euro en een consult van ontwikkelingsbank FMO.

Mido Diary & Van den Heuvel – zuivel in Afghanistan 
In de MKB-categorie van beste nieuwe partnerships won het plan van Mido Dairy en Van den Heuvel om een gepasteuriseerde zuivelfabriek in Afghanistan op te zetten.

Interface & ZSL – van visnetten naar tapijt
Interface ontving de prijs voor de ‘Best Existing Partnership Award’ uit handen van Arie de Ruijter, interim directeur NCDO. Ze zetten afgedankte visnetten om in grondstof voor tapijttegels.
Zij ontvingen €20.000 mediabudget van NUzakelijk en de Partnership Brokers Training gehosted NCDO.

Overige winnaars:

  • Public-Private Partnership (PPP) Award: De PPP ‘Universal Access to Female Condoms’ introduceert het vrouwencondoom in 3 Afrikaanse landen.
  • Aanmoedigingsprijs Best New Corporate Partnership: Vebego – ICS.  In Kenia wordt met lokale ondernemers water en zeep verkocht in combinatie met educatie over hygiëne.

Over de deelnemende organisaties
De deelnemers waren afkomstig van 22 bedrijven waaronder Achmea, Rabobank, Ikea. Kijk hier voor een overzicht van de cases.