Academie voor sociaal ondernemerschap gestart

Het bevorderen van verantwoord reizen, kledingrecycling en contact tussen mensen. Met deze en andere doelen zijn drieëndertig jonge deelnemers gestart bij Your Bricks, de eerste academie voor sociaal ondernemerschap.
 
Jeske Krens (24) bedacht de Responsible Travel App, waarmee reizigers hun geld zoveel mogelijk kunnen besteden aan de lokale economie. De 22-jarige Maaike de Lange speelt in op de digitalisering en individualisering van Nederland. Zij wil acties bedenken waardoor mensen elkaar weer in levende lijve ontmoeten. De 19-jarige Kevin de Wildt wil consumenten via een innovatieve techniek stimuleren om hun kleding te recyclen. De drie jongeren doen mee aan Your Bricks, de eerste academie voor sociaal ondernemerschap.
 
Idee voor de wereld
Hoe vorm je een goed idee voor de wereld om tot een concreet plan? Voor het antwoord op die vraag schreven drieëndertig jongeren zich in voor Your Bricks. De jongeren krijgen er de benodigde kennis en instrumenten aangereikt om met hun idee aan de slag te gaan en een plan van aanpak te maken. De tien deelnemers met de beste plannen winnen een coach die hen begeleidt bij de uitvoering.
 
Maatschappelijke problemen
De deelnemers zijn tussen de 16 en 28 jaar oud en hebben een opleidingsniveau variërend van vmbo tot wo. Hun ideeën lopen uiteen van productontwikkeling tot bewustwordingscampagnes. Ze willen daarmee maatschappelijke problemen aanpakken als werkloosheid, discriminatie en milieuvervuiling. De één heeft alleen nog een idee, de ander al een kant-en-klaar product.
 
Over Your Bricks
Het programma van Your Bricks bestaat uit drie onderdelen: de masterclassdagen, een pitchdag en een coachingstraject. Tijdens de masterclassdagen delen ervaren sociaal ondernemers – zoals Marieke Hart van Thuisafgehaald en Bas Gadiot van Critical Mass – hun kennis en ervaring over onder meer communicatie en financiering. De deelnemers gaan vervolgens zelf aan de slag met hun plan. Na afloop van de masterclassserie stromen twintig deelnemers door naar de pitchdag. Daar presenteren zij hun plan voor een vakjury. De tien winnaars krijgen een persoonlijke coach die hen helpt met de uitvoering van hun ondernemingsplan.

Your Bricks is een initiatief van Timu Kota, GreenWish, ASN Bank en NCDO en is mogelijk gemaakt door het SNS REAAL Fonds.